Thursday 16 June 2016

Zionis potong bekalan air


16 JUN 2016

Zionis potong bekalan air


Zionis potong bekalan air Tindakan Israel memotong bekalan air terutamanya ketika musim panas dan bulan Ramadan menjejaskan puluhan ribu rakyat Palestin.
TEBING BARAT - PALESTIN. Rejim Zionis dilaporkan memotong bekalan air ke kawasan utama di utara Tebing Barat, sekali gus menyebabkan puluhan ribu rakyat Palestin terputus akses kepada air minuman pada bulan Ramadan.

Antara kelompok sasaran adalah di bandar Jenin, beberapa kampung di kawasan Nablus, bandar Salfit serta kampung di sekitarnya.

Pengarah Eksekutif Hidrologi Kumpulan Palestin, Ayman Rabi berkata, penduduk di sesetengah kawasan tidak menerima air bersih selama lebih 40 hari.

"Orang ramai bergantung kepada pembelian air daripada lori atau mencari dari sumber alternatif seperti mata air atau mana-mana kawasan lain di sekitar mereka. ," katanya.

Sementara itu, menurut Datuk Bandar Jenin, Ragheb Al Haj Hassan, pemotongan air dilakukan tanpa sebarang notis dan penduduk terjejas teruk terutamanya dalam cuaca panas pada bulan puasa.

Jenin yang mempunyai kepadatan penduduk lebih 40,000 orang turut memberi amaran akan meletakkan tanggungjawab sepenuhnya ke atas pembekal air utama Mekorot, jika berlaku sebarang tragedi tidak diingini disebabkan kekurangan air semasa musim panas ini. - Al Jazeera

No comments:

Post a Comment