Thursday 5 June 2014

Netanyahu tidak puas hati


Baitulmaqdis: Perdana Menteri Israel semalam berkata, dia kecewa dengan keputusan Amerika Syarikat untuk mengekalkan hubungan dengan kerajaan perpaduan baru Palestin.

Dalam wawancara dengan Associated Press, Benjamin Netanyahu mendesak Washington memaklumkan kepada Presiden Palestin Mahmoud Abbas bahawa pakatannya dengan Hamas tidak boleh diterima.


Kenyataan Netanyahu itu menggambarkan kekecewaan rejim Zionis berhubung penerimaan masyarakat antarabangsa terhadap kerajaan perpaduan baru Mahmoud yang mengangkat sumpah kelmarin.



Pemimpin Zionis itu sebelum ini menggesa dunia memulaukan kerajaan berkenaan kerana pembabitan Hamas, kumpulan pejuang Islam yang didakwa membunuh ratusan pengganas Yahudi dalam serangan sepanjang dua dekad lalu.


Bagaimanapun, sehingga malam semalam, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah berkata, mereka akan memberi Mahmoud peluang.


“Saya amat kecewa dengan pengumuman bahawa Amerika Syarikat akan bekerjasama dengan kerajaan Palestin yang dianggotai Hamas.

“Mereka yang ikhlas mencari keamanan mesti menolak langkah Mahmoud bergabung dengan Hamas.


“Saya berpendapat Amerika Syarikat khususnya perlu menjelaskan kepada presiden Palestin itu bahawa langkah bergabung dengan Hamas yang berjuang untuk melenyapkan Israel tidak boleh diterima sama sekali,” katanya.

Fatah yang diketuai Mahmoud dan Hamas membentuk kerajaan baru kelmarin, langkah besar ke arah menamatkan sengketa yang memecahkan warga Palestin sejak tujuh tahun lalu. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2014/06/04

No comments:

Post a Comment