Thursday 6 March 2014

PBB berkata 300,000 rakyat Palestin di kawasan diilhamkan pengilhakan Israel


131009-khirbet-makhul-35.jpg

Masyarakat Khirbet al-Makhul, yang memusnahkan Israel pada bulan September. 
 Dylan Collins /Intifada Elektronik )
Terdapat hampir 300,000 rakyat Palestin yang tinggal di "Kawasan C" daripada yang diduduki di Tebing Barat, menurut angka baru  diterbitkan minggu ini oleh Pejabat PBB bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan ( OCHA ).  
Kawasan C yang membentuk lebih daripada 60 peratus daripada Tebing Barat yang diduduki, termasuk Jerusalem Timur , yang ditetapkan untuk kawalan penuh Israel awam dan tentera 1995 oleh perjanjian Oslo II. Kawasan ini adalah rumah kepada 532 komuniti kediaman, "menjejaskan beberapa komuniti yang paling lemah di Tebing Barat dari segi keperluan kemanusiaan," menurut PBB.
Tetapi  Naftali Bennett , seorang ahli politik berhaluan kanan yang melampau dan Menteri Ekonomi dan Perdagangan, sebelum ini mendakwa bahawa hanya 50,000 rakyat Palestin tinggal di Kawasan C. Bennett, yang adalah dari (Yahudi Rumah) pihak Habayit Hayehudi,menggesa Israel untuk menjajah sepenuhnya kawasan itu  dan mengenakan kerakyatan Israel pada penduduknya.
Pada tahun 2008, NGO Israel Bimkom sebelum ini menganggarkan Kawasan C adalah rumah kepada antara 150,000 dan 180,000 rakyat Palestin, sebagai wartawan Amira Haas dilaporkan di harian Israel Haaretz .

Menembak zon

OCHA menganggarkan bahawa kira-kira 18 peratus daripada Tebing Barat ditetapkan sebagai zon tentera tertutup untuk aktiviti ketenteraan. Sesetengah 6,224 rakyat Palestin hidup dalam masyarakat di kawasan-kawasan ini, yang dikenali sebagai "zon tembakan"masyarakat. Satu lagi lebih daripada 12,000 tinggal berdekatan mereka.
Dalam Masaffar Yatta - dipanggil "Firing Zon 918" oleh pihak berkuasa pendudukan Israel - lebih daripada 2,000 orang dijadual pengusiran dan telah hidup dalam keadaan yang tidak menentu untuk tahun.
Pada September 2013, dua belas keluarga (sekitar 120 orang) telah dipaksa apabila jentolak Israel memusnahkan masyarakat Khirbet al-Makhul di Lembah Jordan, sebagai Dylan Collins dilaporkan Intifada Elektronik pada masa itu.
Sebahagian besar daripada Palestin "zon tembakan" masyarakat bergantung kepada penggembala dan pertanian untuk kehidupan ekonomi mereka. Lebih daripada 80 peratus daripada mereka telah melaporkan "penurunan dalam bilangan ternakan mereka dalam tempoh dua tahun lepas berikutan beberapa langkah Israel, termasuk perancangan dan pengezonan terbatas, peneroka keganasan dan aktiviti ketenteraan," kata OCHA lembaran fakta dilaporkan.

Jerusalem

Menurut statistik, daerah Jerusalem yang merupakan bahagian yang paling padat dengan penduduk Kawasan C, di mana 74,000 penduduk Palestin tinggal.
Di Timur Baitulmuqaddis, Israel mengenakan web kompleks birokrasi pada penduduk asli di bandar ini Palestin sebagai sebahagian daripada proses berterusan mengusir mereka untuk memberi laluan kepada perluasan penempatan Yahudi sahaja.
Berhampiran koloni penempatan Israel di Ma'ale Adumim , beberapa 2,800 Palestin Badwi - lebih daripada 85 peratus sudah pelarian - tinggal di Jerusalem tetapi timurdinding Israel di Tebing Barat .
Beratus-ratus keluarga telah dipindahkan secara paksa pada masa lalu, dan hari ini semua masyarakat mempunyai tanah dicuri oleh penempatan dan hidup tanpa elektrik.Pihak berkuasa Israel juga telah mengeluarkan perintah perobohan kepada majoriti rumah.
Penduduk Palestin di Timur Baitulmuqaddis memegang kad pengenalan biru khas Israel-dikeluarkan. Israel kumpulan hak asasi manusia B'Tselem menganggarkan bahawa lebih dari 14,000 orang telah mempunyai Jerusalem-residensi mereka dibatalkan sejak 2000.
Antara 1999 dan 2012, pihak berkuasa Israel merobohkan 928 rumah di Baitulmuqaddis Timur yang diduduki, mengikut statistik B'Tselem ini .

Impian

Di bawah adalah senarai anggaran membimbangkan lain daripada OCHA fakta kunci:
  • Pihak berkuasa Israel telah mengeluarkan perintah perobohan kepada hampir 70 kawasan perumahan Palestin.
  • 49 peratus masyarakat mengalami sekatan yang teruk ke atas kebebasan pergerakan.
  • Separuh daripada masyarakat mempunyai atau mengalami rampasan tanah.
  • 21 peratus mengalami keganasan fizikal oleh peneroka Israel.
  • 32 peratus mengalami serangan peneroka pada harta mereka.
  • 27 peratus daripada penduduk di Kawasan C sudah pelarian PBB yang berdaftar di kem-kem yang sesak yang membentuk hanya enam peratus daripada jumlah kawasan.
"Ini rumah kami," Naftali Bennet berkata pada persidangan penduduk Israel pada Januari 2013 "Kami adalah penyewa di sini, bukan penghuni."
Tetapi walaupun senarai yang semakin bertambah-dasar Israel yang direka untuk menggantikan dan ghettoize Palestin di Tebing Barat yang diduduki, termasuk Timur Jerusalem, terdapat hampir dua kali ganda Palestin masih tinggal di Kawasan C daripada anggaran sebelumnya.
Walaupun pelan Bennett itu sudah mustahil, hakikat bahawa lebih 300,000 rakyat Palestin hidup di kawasan yang dia mahu menjajah bermakna bahawa reka bentuk perkauman beliau juga lebih sedikit daripada mimpi paip.

No comments:

Post a Comment