Tuesday 24 December 2013

Israel Akan Terus Membina Penempatan, kata Netanyahu



Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu telah menyatakan bahawa Israel akan meneruskan pembinaan penempatan walaupun amaran telah dibuat bahawa rundingan damai dengan rakyat Palestin boleh mengalami kerosakan.

Dalam temu bual pada Rabu Netanyahu menyatakan bahawa, " Kita tidak akan berhenti, walaupun untuk seketika, membina negara kita dan menjadi kuat, dan membangunkan... perusahaan penyelesaian. "

Xavier Abu Eid, penasihat di Jabatan Hal Ehwal Rundingan (NAD) Pertubuhan Pembebasan Palestin ( PLO ), berkata langkah itu menunjukkan " kelemahan serius di sebelah Israel " mengenai proses damai Al Arabiya News melaporkan.

"Tindakan Israel perlu membuat dunia antarabangsa , terutamanya Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah, yang telah sekian lama berkuasa, untuk memegang Israel bertanggungjawab atas tindakan mereka . Hanya kerana Palestin komited kepada proses tidak bermakna masyarakat antarabangsa perlu berhenti melakukan dengan obligasi mereka sendiri memegang bertanggungjawab Israel kerana jenayah perang , " katanya.

Sejak rundingan bermula, Israel telah mengumumkan rancangan untuk membina 5,992 unit perumahan baru. Dengan dua rakyat Palestin dibunuh oleh Israel minggu ini sahaja, ketegangan adalah pelekap.

Nabil Abu Rudeineh, Jurucakap Presiden Palestin, menyatakan bahawa Israel bertujuan untuk meningkat keganasan, dalam usaha untuk menghalang usaha damai Amerika Syarikat dan dengan itu membawa rundingan berakhir.

No comments:

Post a Comment