Sunday 6 October 2013

Pro Mursi gesa berhimpun


6 Oktober 2013
Pro Mursi gesa berhimpun
Pro Mursi gesa berhimpun Penyokong Mursi tidak menghiraukan tembakan amaran di Dataran Tahrir.

KAHERAH - MESIR - Ratusan penyokong Presiden Mesir yang digulingkan Mohamed Mursi menggesa seluruh rakyat negara itu berhimpun di Dataran Tahrir hari ini.

Perhimpunan itu bertujuan memperingati hari ulang tahun perang Arab-Israel ke-40, sehari selepas empat penyokong pro Mursi maut selepas solat Jumaat, kelmarin.

Jurucakap kumpulan anti-rampasan kuasa berkata, mereka akan berhimpun di dataran yang dikawal ketat tentera  itu bagi memperingati ulang tahun perang yang tercetus pada 1973.

“Kami mengulangi pendirian akan tetap berhimpun  di seluruh negara selagi rampasan kuasa ini tidak ditamatkan. Mursi perlu kembali memerintah. Tentera tidak boleh menang tanpa sokongan rakyat. Kami sedia menamatkan protes sekiranya Mursi dibebaskan,” katanya dipetik  Al Jazeera

Difahamkan, Dataran Tahrir ketika ini dikawal ketat pasukan keselamatan yang lengkap dengan gas pemedih mata.

Sejak kelmarin, tembakan amaran dilepaskan beberapa kali apabila penyokong Mursi mula mara untuk memasuki ke dataran itu.

Perhimpunan itu membawa mesej ‘tiada protes keganasan’ dan ‘Kaherah, ibu negara revolusi’.

Perang Oktober amat bermakna buat rantau Arab apabila Mesir mencapai kemenangan menakluki semula Semenanjung Sinar dari Israel selepas menandatangani perjanjian damai 1979.

No comments:

Post a Comment