Sunday 28 July 2013

Bantuan EU pada Palestin disekat


BAITULMAQDIS 27 Julai - Israel menyekat kemasukan bantuan Kesatuan Eropah (EU) kepada beribu-ribu penduduk Palestin di Tebing Barat sebagai tidak balas kepada keputusan EU melarang bantuan kewangan kepada pertubuhan Israel di wilayah Palestin yang dijajahnya itu.
Seorang pegawai Israel berkata, mereka terpaksa bertindak balas atas keputusan EU pada minggu lalu 'untuk menyekat dan memulaukan penempatan haram (Yahudi)'.
Pemimpin penempatan haram Yahudi berkata, bantuan EU adalah kecil berbanding kesan yang dibimbangi oleh EU ke atas individu atas syarikat yang terlibat dengan perniagaan di kawasan penempatan haram.
Pegawai Israel yang enggan dikenali itu berkata, Menteri Pertahanan, Moshe Yaalon memutuskan untuk menggantung hubungan EU di Tebing Barat.
Yaalon telah 'membekukan projek, membatalkan mesyuarat, mengehadkan penyelerasan dan permit untuk operasi EU bagi penduduk Palestin di Tebing Barat.
Sementara itu di Brussels, Maja Kocijancic, jurucakap Ketua Hal Ehwal Luar EU, Catherine Ashton berkata, EU bimbang dengan laporan oleh media Israel itu. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130728/lu_05/Bantuan-EU-pada-Palestin-disekat#ixzz2aIkouDKh
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment