Thursday 8 October 2015

Israel umum langkah kontroversi
Israel umum langkah kontroversi

7 OKTOBER 2015
Israel umum langkah kontroversi Pihak berkuasa rejim Zionis meletupkan rumah milik dua penduduk Palestin yang disifatkan sebagai hukuman kolektif.

TEL AVIV - ISRAEL. Kerajaan Israel mengumumkan langkah lebih ketat kononnya sebagai usaha untuk menangani keganasan yang semakin meningkat selepas seorang remaja Palestin terbunuh dalam pertempuran dengan tentera rejim Zionis berhampiran bandar Baitulaham, kelmarin.

Dalam satu kenyataan sebelum mesyuarat tersebut, Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu dengan angkuh menyatakan Israel akan bertindak balas dengan segera terhadap penghasut dan ancaman keganasan.

"Sebanyak empat lagi batalion tentera telah dikerah di Tebing Barat dan ribuan  polis turut ditempatkan di Baitulmaqdis.

"Anggota keselamatan juga akan menyerbu kejiranan Arab dan merobohkan rumah mana-mana individu yang terlibat dalam insiden keganasan," katanya.

Menurutnya lagi, kerajaan juga membenarkan pihak berkuasa untuk mengambil tindakan tegas terhadap pembaling batu dan bom api.

Sementara itu, jurucakap Hamas, Sami Abu Zuhri menyatakan langkah seumpama itu tidak akan menghentikan protes penduduk Palestin yang berang dengan pencabulan ke atas Masjid al-Aqsa sejak akhir-akhir ini.

Dalam perkembangan lain, pihak berkuasa rejim Zionis dilaporkan meletupkan rumah milik dua penduduk Palestin, Ghassan Abu Jamal dan Mohammed Jaabis yang didakwa menyerang penduduk Israel pada tahun lalu. - al-Arabiya

No comments:

Post a Comment