Friday 3 October 2014

Syarikat bas disaman kerana tolak iklan 'Hamas Bunuh Yahudi'

KHAMIS, 2 OKTOBER 2014 @ 10:29 AM

 
NEW YORK: Sebuah kumpulan pro-Israel menyaman pihak berkuasa pengangkutan semalam, dan meminta mahkamah mengarahkannya menerima iklan pada belakang bas yang mengandungi ungkapan 'Hamas bunuh Yahudi' selepas ia ditolak atas alasan boleh menimbulkan keganasan.

Saman itu difailkan di Mahkamah Persekutuan di Manhattan oleh 'American Freedom Defense Initiative', sebuah organisasi diketuai blogger Pamela Geller yang mempamerkan iklan itu.

Saman itu meminta mahkamah mengarahkan

Pihak Berkuasa Pengangkutan Metropolitan (MTA) supaya menarik balik bantahannya dan membayar pampasan kerana kerugian yang tidak dinyatakan.



Jurucakap MTA Amanda Kwan berkata agensi berkenaan tidak ada apa-apa komen untuk dibuat. Tetapi MTA ada mengeluarkan kenyataan pada 19 September lalu untuk menyatakan ia menolak iklan termasuk yang mengandungi ungkapan 'Hamas bunuh Yahudi' kerana mempamerkannya di belakang bas boleh menimbulkan serta mencetuskan keganasan.

Katanya, MTA memaklumkan kumpulan terbabit Ogos lalu bahawa ia akan mempamerkan tiga daripada empat iklan yang dicadangkan tetapi bukan yang mengandungi ungkapan 'Membunuh Yahudi adalah Ibadat yang Membawa Kita Dekat dengan Allah' kerana ia boleh mencetuskan keganasan.

Dalam iklan itu, terdapat gambar muka yang ditutup di sebelah ungkapan berkenaan dan disebut 'Hamas MTV'. Ia diikuti dengan ungkapan: 'Inilah Jihad. Apakah Perjuangan Anda?' - AP

No comments:

Post a Comment