Tuesday 12 August 2014

Turki penyair Yahudi menggambarkan Israel sebagai sebuah negara yang tidak sah lanun

SELASA 12 OGOS, 2014 11:00
Roni Marguiles
'Di dalam setiap 2 hingga 4 tahun Israel menyerang Gaza dan matlamatnya ialah apabila ia tidak menyerang, Palestin semakin hampir untuk menubuhkan negara mereka. Mereka (rakyat Palestin) membina institusi kerajaan, bangunan, sekolah, infrastruktur keadaan sebenar, tetapi Israel menterbalikkan proses ini dengan menyerang. '
Turki penyair Yahudi Roni Margulies mengutuk serangan Israel ke atas Gaza dan menyifatkannya sebagai negeri lanun tidak sah. Bercakap kepada akhbar Turki Yeni Asya, Margulies berkata adalah tidak sah untuk orang-orang Yahudi untuk mengatakan bahawa sejarah telah Palestin milik Yahudi dan Palestin tidak mempunyai hak untuk tinggal di sana.
Ditanya apakah motif di sebalik serangan Israel ke atas rakyat Palestin di Gaza, Margulies berkata: "Dalam setiap 2 hingga 4 tahun Israel menyerang Gaza dan matlamatnya ialah apabila ia tidak menyerang, Palestin semakin hampir untuk menubuhkan negara mereka Mereka. (Palestin) membina institusi kerajaan, bangunan, sekolah, infrastruktur keadaan sebenar, tetapi Israel menterbalikkan proses ini dengan menyerang. ini kekejaman serangan Israel disebabkan oleh keinginan rakyat Palestin untuk mempunyai negara mereka sendiri. Ini bukan soal menangkap atau membunuh orang-orang yang menembak roket ke Israel, tetapi ia adalah untuk membunuh impian Palestin dan kehendak untuk mempunyai negara mereka sendiri. Oleh itu, serangan Israel bukan tentang roket atau HAMAS. "
Menuduh Israel daripada mensabotaj rundingan damai setiap kali, Margulies juga berkata adalah jentera propaganda Zionis untuk mengatakan bahawa dalam rakyat Palestin lepas telah menjual tanah mereka kepada orang-orang Yahudi.
Apabila ditanya mengapa masyarakat antarabangsa telah berdiam diri dalam kekejaman serangan Israel, "Masyarakat antarabangsa tidak mempunyai kuasa tetapi Obama. Jadi Israel adalah boneka Amerika Syarikat. Sebagai contoh ratus ribu orang telah berarak di London dan di tempat lain di seluruh dunia, tetapi pemimpin Dunia menutup mata mereka kepada kekejaman ini. Kerana, ia adalah dalam kepentingan mereka. Israel bertindak imperialis kuasa di rantau ini "kata Marqulies.
Mengenai kerajaan HAMAS di Gaza, Margulies berkata mereka menghormati pilihan rakyat Palestin jika mereka memilih HAMAS dan HAMAS telah menjadi undang-undang dan kerajaan yang dipilih rakyat di Gaza.
Margulies juga memuji Turki NGO IHH kerana membawa penderitaan rakyat Palestin untuk perhatian dunia orang ramai dengan menganjurkan Free Gaza Flotilla Mavi Marmara dan pada tahun 2010.sumber

No comments:

Post a Comment