Saturday 16 August 2014

Masuk Gaza esok


Kaherah (Mesir): Misi Kemanusiaan Malaysia Ke Gaza sudah mendapat kelulusan kerajaan Mesir dan dijangka akan memasuki Gaza kira-kira jam 11 pagi (waktu Malaysia) esok.
Presiden Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) yang juga ketua misi, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, hasil campur tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menghubungi Presiden Abdel Fattah al-Sisi, kerajaan Mesir bersetuju untuk membenarkan 72 doktor dan sukarelawan misi membabitkan badan bukan kerajaan (NGO) diketuai KP1M, Mercy Malaysia dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) untuk masuk ke Gaza melalui melalui sempadan Rafah.
"Saya dimaklumkan mengenai kelulusan ini oleh Perdana Menteri sendiri malam tadi dan pihak tentera Mesir juga sudah hubungi duta kita di sini, untuk urusan keselamatan," katanya di sini, sebentar tadi.

Sebanyak tiga lori kontena membawa kira-kira 40 tan bekalan perubatan dan keperluan, dua bas sukarelawan serta kenderaan pengiring pihak keselamatan Mesir akan bertolak dari Kaherah ke sempadan Rafah pada jam 2 pagi dan dijangka tiba jam 6 pagi waktu tempatan (11 pagi waktu Malaysia).
Foto
PASUKAN Misi Kemanusiaan Malaysia Ke Gaza. FOTO Hiekal Rosli
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/15

No comments:

Post a Comment