Saturday 18 May 2013

Penjajah Zionis Musnahkan 18 Rumah orang Palestin di Nagev


[17/05/2013 - 03:41]

Nazareth, (PIC) - Jentolak pihak berkuasa Israel 'diiringi oleh pasukan polis yang besar dan unit khas merobohkan 18 rumah rakyat Palestin di kampung Atir di Negev, di selatan 1948-Palestin yang diduduki.

Arab MK Taleb Abu Arar berkata dalam ucapan kepada Quds Press bahawa hampir 500 anggota polis dari unit khas menyerbu kawasan itu untuk melindungi manakala jentolak merobohkan rumah-rumah yang dipunyai oleh keluarga Abu al-Ki'an.

Anggota polis yang dikenakan sekatan yang ketat ke atas rumah-rumah yang telah dirobohkan dan menghalang penduduk daripada memasuki atau menghampiri mereka.

Abu Arar memberi amaran kemerosotan keadaan dan tercetusnya pemberontakan di Negev kerana dasar anjakan diterima pakai oleh pihak berkuasa pendudukan Israel, menunjukkan bahawa disebabkan oleh perobohan itu kira-kira 40 orang, termasuk wanita dan kanak-kanak, telah tiada tempat tinggal .

Jentolak Israel juga telah memusnahkan kandang biri-biri dan dicabut kira-kira 600 pokok zaitun.

Bagi beliau, Sheikh Osama Uqbi rasmi Gerakan Islam di Negev menyifatkan operasi perobohan sebagai "jenayah terhadap kemanusiaan", dan menekankan kesabaran penduduk dan kepatuhan mereka terhadap tanah mereka.

Sumber : Info Palestina
......................................................................
Layari : www.amanpalestin.net

TT: Aman Palestin

No comments:

Post a Comment