Sunday 7 April 2013

Mahmoud mungkin pecat Perdana Menteri



Ramallah: Presiden Palestin Mahmoud Abbas mungkin memecat Perdana Menteri Salam Fayad.

Seorang anggota Fatah memberitahu demikian ketika Fatah, parti yang menguasai Tebing Barat menyelar perdana menteri itu kerana ‘ketinggalan dan keliru.’
“Mahmoud kini cenderung untuk memecat Salam dan melantik orang baru untuk mengetuai kerajaan,” kata seorang anggota Majlis Revolusi Fatah yang enggan namanya disiarkan.

“Saya lebih marah berbanding kamu semua dalam kerajaan.Saya enggan bercakap lebih lanjut buat masa ini. Tunggu tiga hari lagi,” kata jurucakap itu, memetik kata-kata Mahmoud pada mesyuarat majlis berkenaan di Ramallah, semalam.


Menurutnya, punca kemarahan pemimpin Palestin itu berkait dengan Menteri Kewangan Nabil Qassis meletak jawatan. Mahmoud enggan menerima peletakan jawatan itu, tetapi Salam pakar ekonomi yang mendapat pendidikan di Amerika Syarikat, bertindak sebaliknya.


Nabil, bekas presiden Universiti Bir Zeit yang menyertai kerajaan pada Mei 2012 mengumumkan peletakan jawatan pada 2 Mac lalu tanpa memberi sebarang sebab. Mahmoud berada di luar negara ketika itu.

“Presiden itu memberitahu Salam jika Nabil meletak jawatan, beliau akan memecat kerajaannya dan membentuk yang baru,” kata jurucakap itu. - AFP

No comments:

Post a Comment